Manual ini disediakan bagi menjelaskan proses dan tatacara yang perlu dilalui sama ada oleh pemohon atau Pihak Berkuasa Perancang Tempatan (PBPT) dalam mengurus, memproses dan mempertimbangkan permohonan-permohonan pemajuan yang berasaskan kepada prosedur Kebenaran Merancang sebagaimana yang diperuntukkan di dalam Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172).
A. Penyediaan dokumen, fee permohonan, proses dan tatacara yang perlu dilalui dalam setia permohonan kebenaran merancang yang dikemukakan agar lebih tersusun, seragam dan sistematik.
B. Menyelaraskan keperluan Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) dengan perundangan-perundangan sedia ada yang lain seperti Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171), Akta Jalan, Parit Dan Bangunan 1974 (Akta 133), Undang-undang Kecil Bangunan Seragam 1984, Kanun Tanah Negara 1965 (Akta 56) dan lain-lain lagi.
C. Menyediakan garis panduan teknikal perancangan yang lebih jelas dan seragam untuk mempertingkatkan kualiti kehidupan persekitaran di samping memudahkan pihak Majlis merancang keperluan-keperluan asas bagi mana-mana petempatan penduduk dengan lebih berkesan dan secukupnya
MENGAPA PERLU KEBENARAN MERANCANG?
Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) digubal bagi mewujudkan satu sistem kawalan dan peraturan perancangan yang teratur dan seragam. Seksyen 6, Akta 172, telah menetapkan tugas-tugas Pihak Berkuasa Tempatan iaitu: "bertanggungjawab dalam mengatur, mengawal dan rnerancang pemajuan serta penggunaan semula tanah dan bangunan yang terietak di dalam kawasan pentadbirannya”.
BAGAIMANA MENDAPATKAN KEBENARAN MERANCANG?
Pemohon perlu mengemukakan permohonan kepada Majlis Bandaraya Johor Bahru mengikut cara yang ditentukan di bawah Kaedah Pengawalan Perancangan (Am), 2008, Negeri Johor. Tatacara permohonan adalah sebagaimana di para 2.0
MENGAPA AGEN DIPERLUKAN?
Sebelum mengemukakan permohonan sesuatu pemajuan, pemohon dinasihatkan untuk mendapatkan khidmat daripada seorang agen yang mana biasanya merupakan seorang Jururancang Bandar, Arkitek, Jurutera atau Jurukur Tanah Berlesen. Agen yang dilantik harus mampu menasihatkan pemohon bukan saja dari segi proses permohonan, tetapi membolehkan pemohon membuat keputusan ke atas alternatif yang paling optimum
AKTIVITI-AKTIVITI PEMBANGUNAN ATAU PEMAJUAN YANG MEMERLUKAN KEBENARAN MERANCANG?
Semua aktiviti “Pembangunan” atau “Pemajuan” yang ditafsirkan dibawah subseksyen 2(1), perlu mendapatkan kelulusan kebenaran merancang iaitu:
- Membuat bumbung atau membuat semula bumbung sesuatu bangunan atau sebahagian daripadanya;
- Apa-apa tambahan atau perubahan kepada sesuatu bangunan yang menyentuh atau mungkin menyentuh susunan parit, kebersihan dan keteguhannya;
- Apa-apa kerja tambahan atau perubahan kepada sesuatu bangunan (samada sebelum atau selepas bangunan itu dibina) yang bercanggah dengan kebenaran merancang dan kelulusan pelan bangunan yang diperolehi daripada pihak berkuasa tempatan;
- Apa-apa tambahan atau perubahan kepada sesuatu bangunan yang menyentuh secara matan atau mungkin akan menyentuh secara matan bangunan berkenaan dan;
c. Perubahan matan tentang penggunaan tanah:
- Penggunaan tanah yang tidak memenuhi peruntukan rancangan pemajuan.
- Penggunaan suatu bangunan yang bukan asalnya dibina untuk kediaman manusia sebagai rumah tempat tinggal;
- Apa-apa perubahan atau tambahan kepada bahagian bangunan (sama ada bahagian di sebelah dalam yang bercantum dengan bahagian luar bangunan) sebagaimana yang ditetapkan atau ditakrifkan dalam mana-mana undang-undang bertulis berkenaan dengan penggunaan bangunan;
- Apa-apa penggunaan sesuatu bangunan atau sebahagian daripadanya bertentangan atau bercanggah dengan sesuatu peruntukan pemajuan.
- Penggunaan sesuatu bangunan atau sebahagian daripadanya yang mulanya dibina sebagai rumah tinggal bagi maksud-maksud lain.
AKTIVITI-AKTIVITI PEMBANGUNAN AYAU PEMAJUAN YANG TIDAK MEMERLUKAN KEBENARAN MERANCANG
a. Kerja-kerja bahagian dalaman bangunan;
[Seksyen 19(2), Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976, Akta 172]
MENYERAPKAN PERMOHONAN KEBENARAN MERANCANG DALAM PELAN BANGUNAN
Majlis Mesyuarat Bulanan MBJB yang bersidang pada 31 Disember 2003 telah bersetuju beberapa permohonan berbentuk “horizontal” (“landed”) seperti rumah teres, rumah berkembar, rumah sesebuah, stesen minyak, kilang dan pencawang elektrik diberi pertimbangan untuk terus mengemukakan permohonan ke peringkat pelan bangunan dengan syarat:
a. Telah ada kelulusan susunatur dan cadangan adalah selaras dengan pelan yang diluluskan;
Walau bagaimanapun, pelan bangunan tersebut perlu dikemukakan ke Jabatan Perancangan untuk ulasan. Ulasan yang dikemukakan oleh Jabatan Perancangan adalah dianggap sebagai persetujuan mengenai kebenaran merancang.
DENDA BAGI PEMAJUAN TANPA KEBENARAN MERANCANG ATAU
Menurut seksyen 26(1)(b), seseorang yang sama ada atas kehendaknya sendiri atau kehendak orang lain ”memulakan, mengusaha, atau menjalankan, atau membenar untuk dimulakan, diusaha, atau dijalankan, apa-apa pemajuan dengan melanggar seksten 19 atau seksyen 20” apabila disabitkan , dikenakan denda tidak lebih daripada lima ratus ribu ringgit (RM500,000.00) atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-dua dan sekiranya diteruskan denda tambahan sehingga lima ribu ringgit (RM5,000.00) bagi tiap-tiap hari kesalahan itu berterusan.
Terutama sekali, terima kasih sebab adakan blog ni. Alhamdulillah sedikit sebanyak membantu saya dalam penulisan Laporan Akhir LI saya. Cuma saya takfaham apa maksud 'matan'. Adakah berkaitan dengan 'dekat' atau 'hampir'? Itupun lepas saya rujuk kamus DBP edisi ketiga kalau taksalah. Boleh admin terangkan? Terima kasih (:
ReplyDeleteperubahan matan = boleh juga diertikan sebagai "suatu yang jelas" atau dalam konteks pembangunan diistilahkan sebagai suatu perubahan dari satu kegunaan asal ke satu kegunaan lain yang ketara perubahannya contohnya mengubah kegunaan asal sesuatu premis / bangunan daripada kediaman jenis teres kepada kegunaan perniagaan teres walaupun tidak melibatkan perubahan saiz lot sediada (namun yang pastinya akan memerlukan rujukan kepada pemakaian garispanduan yang lain daripada kediaman seperti keperluan penyediaan TLK/TLM, pengiraan plint area, nisbah plot dsb.) Wallahualam... Sekadar memberikan pandangan.
ReplyDeletesaya ingin bertanya.. denda bagi menjalankan pembangunan di kenakan ke atas tanah yang di majukan sahajasbg contoh lot 1. tetapi ada kemusykilan.. lot 1 telah di kenakan denda.. tetapi apabila pemohon mengemukakan KM bersama2 lot2 yang lain denda KM itu dikira bagi semua lot. contoh kemukakan KM untuk Lot 1-10 (PTD berlainan) tetapi dikenakan denda berdasarkan keseluruhan fi untuk 10 lot tersebut sedangkan yang dibangunkan hanyalah LOT 1. mohon pandangan.
ReplyDelete